mål och krav

Har funderat lite mer på hur jag ska ställa om min hjärna och sluta stressa. Operation hjärntvätt alltså :-)

Kravinventering
Kraven som ställs på mej från andra:

- terapeuten: förväntar sig ingenting
- Försäkr.kassan: min nya handläggare sa att dom inte lägger något krut på långtidssjukskrivna längre utan riktar in sig på nya fall. Ingen press därifrån än alltså (antar att det kommer vid 1-årsgränsen....)
- jobbet: min chef räknar inte med att jag är tillbaka i år
- läkaren: har varit väldigt försiktig när vi gjort arbetsträningsplaner, inga krav därifrån nu när jag börjat med medicin
- mannen: ställer upp i alla lägen.
- omgivningen: vissa tycker nog att det dragit ut på tiden - i trygga situationer verkar jag ju må bra - och dom vet ju INGENTING.

Så då är det bara mina egna krav på mej själv kvar.

Målet
Mitt mål är ju att jag ska kunna leva som jag vill - utan att styras av alla krav och förväntningar. När jag tänker så så känns ju inte "att åka till jobbet" som första steget att ta. 

Det viktigaste för mej just nu är att:
- samla krafter och öka mitt allmänna väbefinnande
- lära mej att lyssna på mej själv
- lära känna mej själv
- förbättra min självkänsla
- lära mej att tänka mer positivt
- försöka sänka stressnivån i kroppen

Då kommer jag ha en stabilare grund att stå på. Och risken för att jag ska "trilla dit igen" minskar.
Detta är ju processer som tar lång tid och som man inte kan skynda på.

Den här bloggen är ju en bra start.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Intressant blogg! Du strukturerar upp dina tankar och mål så det blir tydigt - bra som terapi, eller hur? Och intressant för andra i liknande situation.
Tips: Var konkret mot dig själv. Min erfarenhet av tex terapeuter är att de pratar i så fina ord om att hitta sig själv och sätta upp målbilder och så går man hem å tycker att det lät ju bra. Men hur förankrar du det i verkligheten?? Sätt upp pyttesmå mål, ett i taget. Tex för att hitta mig själv behöver jag återuppta ett gammalt bortglömt intresse. (Tex spela piano eller vad som hellst som känns bra.) Gör det, känns det bra? = Bestäm dig för att göra det kanske 20 min varje dag?! Lycka till!
( Sorry, lång kommentar...)

2007-06-14 @ 13:27:34
URL: http://uppe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0