sommarlov

Inga förväntningar på mej från terapeutens sida inför sommaren, mer än att jag ska ha en bra sommar och njuta så mycket jag kan. Och en förhoppning om att jag inte ska bli sämre. Känns skönt!!!! Nu ska jag bara göra upp med mina egna krav oxå - "det vore ju bra om jag kan köra till jobbet i augusti"-tankar finns i min hjärna.

Jag tycker fortfarande att det är helt fantastiskt att han tog det här med att jag inte orkar mer på så stort allvar. Så pass att jag inte ens fick någon KBT-plan för sommaren.
Men det var ju ett stort genombrott att jag började lyssna på mej själv.

Vi bestämde att "att åka till jobbet" bara är ett delmål. Att målet är att jag ska kunna leva som jag vill, utan egna och andras krav. Jag sa att jag hade pressats av andras krav istället för att det var min vilja som drivit mej. Men det är ju svårt att säga högt, för det låter ju som att man inte vill jobba, och det är ju inte det jag menar. Mer kanske att tempot jag höll i KBT:n var anpassat till andras förväntningar.

Fick väldigt mycket sagt idag, faktiskt. Bloggen tyckte han var en bra idé och sen föreslog han en "Det här har jag gjort bra"-lista. Som jag ju redan gör (Positivt). Då föreslog han en "Jag är glad för"-lista. Som jag ju oxå gör (Tack).
 
Innan jag gick sa terapeuten  leende "Du har en hel del Luther i dig, va?". Och så är det nog!

Min sommarplan

Planera in egentid
När hela familjen är hemma har jag lätt för att glömma bort mina behov. Att jag mår bra är lika viktigt som att altantaket blir utbytt!

Nivån jag ska hålla under sommaren
Handla själv på ICA
Åka till stan, köpcenter mm
Köra bilen med sällskap
Åka på utflykter typ badstrand

För att inte bli sämre ska jag:
- göra saker
- följa med på saker
kort sagt: LEVA
- vara uppmärksam på säkerhetsbeteenden
- stämma av ett par gånger under sommaren hur jag ligger till

Varningssignaler
som tyder på att det börjar gå bakåt:
- mer förväntansångest
- jobbigare i situationen
- jag får tvinga iväg mej

Strategi för att komma tillbaka
om det börjar gå bakåt ska jag:
- göra en KBT-plan för den situationen och följa den


Kommentarer
Postat av: Em

Oh, bra! Såna avstämningspunkter kan jag också tänka mig att jobba med sen.

2007-06-12 @ 20:32:24
URL: http://brinner.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0