underkänd

Nu har jag varit ute och hängt lakan på torkvindan. Det är härligt! Hänga tvätt ute är en sak som gör mej lycklig! (Så varför gör jag det så sällan då? Varför nöjer jag mej med att hänga i källaren?Får bli ändring på det!)

Min man klarade inte testet!

Det här med jämställdhet...

Om man ser till hur vi fördelar arbetet hemma, min man och jag, så är vi helt klart jämställda. Vi gör lika mycket, eller kanske att min man gör lite mer...räknar vi in husrenovering så gör han helt klart mer (fast det är ju hans intresse också).

Om man däremot ser till vad vi har "i huvudet" så är vi absolut inte jämställda. Gissa vem som alltid håller reda på när det är dax för olika saker? Jag såklart! :(
Mannen håller koll på gräsklippning, pelletspannan, avläsning av elen, grejjer med bilen. (Och säkert nåt mer som jag har glömt...)
Jag håller koll på allt annat. Även saker som vi gör typ varannan dag blir oftast inte gjorda om inte jag säger till (badning av barnen). Det är ju himla jobbigt att ha koll på allt hela tiden.

Ja, jag har nog skämt bort honom eftersom jag är (har varit tills nu) en sån som har stenkoll. Men jag känner att jag måste släppa lite på det. Och då måste ju någon annan ta över.

Nu till testet. Hur kommer det sej t.ex. att det alltid är jag som ser till att vi byter lakan i sängarna? Det har vi aldrig bestämt, vad jag minns iallafall. Så för ett tag sen sa jag till min man att nu får faktiskt han ansvara för att komma ihåg detta!
Har det blivit gjort? Nej!
Började det kännas väldigt ofräscht? Ja!
Fick jag ge honom en hint? Ja!
Suck!!!!!

Ska vi verkligen behöva ha en husalmanacka där vi skriver ner allt?

Kommentarer
Postat av: Fru Fundersam

Hej malve!
Kul att du tittade in hos mig!
Det kan var knivigt det där, med att dela på hemarbetet. När ska man dammsuga? Måste man damma först varje gång? Hur ofta ska barnen byta kläder?
Jag har genom åren märkt att två personer i ett förhållande ofta har två olika åsikter om vad som man "måste" göra och när. T ex byta lakan: en kanske tycker att det är ok att vänta en månad, en annan vill byta varje vecka.
Man kan ju alltid kompromissa.
Eller så får den som känner att det är viktigt byta först.
Ska skriva ett inlägg till på min blogg om detta. :-)

2007-06-29 @ 11:43:56
URL: http://frufundersam.bloggagratis.se/
Postat av: maria

Hej Malve!
Såg att du varit inne hos mig och kikat på snäckor och mosaik... Det var inte så svårt. Jag tog vanligt kakelfix och satt dit snäckor, stenar och marmorkross, det ska torka ett dygn och efter det så fogade jag med kakelfog. Det enda är att fogningen gör man för hand för att inte alla snäckor ska bli fyllda med fog och då rekommenderar jag plasthandskar, dubbla, för fogen fräter på fingrarna så jag var alldeles skinnflådd efter den bården... Nu har jag lärt mig och har alltid (nästan) apotekets latex, pudrade handskar hemma... Lycka till!!!
maria

Postat av: Bara jag

Låter ju klockrent med en kalldusch på morgonen, får man inte annat att tänka på DÅ, då vette gudarna vad som ska hjälpa:D

2007-06-29 @ 14:48:10
URL: http://mintrygghetcipralex.blogg.se
Postat av: malve

Fru F: svarade i din blogg. Det är nog minst en månad sen senaste bytet, hua! Så jag tycker nog att jag väntade länge...
Maria: Tack. Ska visa dina bilder för min man och hoppas att han oxå tycker att vi ska göra så!
Bara jag: Bara att testa, då...

2007-06-29 @ 15:20:42
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0