mina dagar

Jag ska försöka komma till ro under dagarna. Och styras av det jag har lust med istället för att stycka upp dagen i småbitar med allt planerande.

För det första måste jag minska på datortiden. Det är ingen konst att slå ihjäl några timmar, och vid minsta tristess slår jag på datorn. Jag tror att jag måste tillåta mej själv att ha tråkigt. Ur det kan nog någonting nytt komma.

När jag har lämnat barnen på dagis har jag en timme framför datorn. Och under den timmen ska jag även hinna jobba med terapiläxan. Inget kaffe! Kanske lite varm choklad istället?

Sedan är dagen blank fram till klockan tre då en klocka larmar att det är dags att tänka på barnhämtningen.
Inga måsten eller borden. Ska bara vara och göra det jag har lust med.

Ledordet är Medveten Närvaro. Under dagen ska jag försöka leva i nuet och vara i det jag gör.

Jag ska prata med min man om han kan ta barnen en eller två dagar i veckan. Även om jag inte ska ta bort mina vardagskrav så behöver det ju inte ske varje dag.

Sedan kan jag ju få sitta vid datorn en stund på kvällen också.

Nu ska jag bara vara fram till klockan tre.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Jag fastnar också alltför lätt framför datorn och jag funderar också på att dra ner lite på tiden. När jag har lediga dagar så har jag ofta väldigt lite att göra och då lockar datorn. Lite beror det väl också på detta eländiga mörker, energin finns inte. I år är jag inte deprimerad men det känns lite tungt ändå.

Medveten närvaro ja, det är så svårt i början men det blir så mycket lättare efterhand.

Kram!

2007-11-30 @ 17:55:33
URL: http://www.smultronblomman.wordpress.com
Postat av: Di

Håller med om datoranvändandet, har också börjat använda datorn mycket igen när jag separerade. Innan hade jag ganska lungt med just den biten flera år. Det spiller ganska lätt ett par timmar av tid jag skulle kunnat tex pluggat..samtidigt ser jag det som tid som jag gör sånt jag är intresserad av. Skriver nu, förr flummade jag omkring bara på annat sätt. Nu ger det mig ändå något. Men alla är olika och du får som sagt fundera över hur du vill göra.KRAM

2007-11-30 @ 22:40:48
URL: http://diqueen.blogg.se
Postat av: Auriana

KÄNNER man att man sitter för mkt vid datorn så tyder det på att man iaf har koll.
Värre är dom som sitter hela dagarna o inte märker hur livet bara går förbi.

Låter som att du hittat en bra stig att gå på i livet..Hoppas det funkar..
Håller handen o leder dig om det känns svårt.
Jag har ju precis själv äntligen BÖRJAT inse att det är så man ska göra..
Ändra *tänket* för att må bra alltså.
Men det är inte lätt o ibland är det skönt att ventilera med ngn som har det nästan likadant.
Alla lycka o kram
Auriana

2007-12-01 @ 01:14:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0