mina julmåsten

Inför julen har jag faktiskt de senaste åren lyckats sänka mina krav så att jag nu går in i julstöket utan mer stress än normalt.

Jag har i hjärtat insett att det viktigaste faktiskt är att njuta, umgås och bara vara. Precis det som jag försöker överföra till resten av året. Varför har det varit lättare så här i jultider? Kanske för att mina måsten tidigare var skyhöga och att jag har insett att de flesta i min ålder ligger på ungefär min nivå. Jag vet inte. Men nu börjar min bästa tid på året.

Måsten inför första advent:
- putsa fönster (ej emellan), hänga upp julgardiner i köket och ta fram adventsstjärnor/ljusstakar
- fixa adventspresenter till barnen (istället för en liten pryl varje dag får de ett paket varje söndag i advent)
- baka lussekatter tillsammans med barnen

Måsten i advent
- skicka julkort. Gör hemgjorda om jag har lust, annars blir det köpta eller från någon fotofirma
- lussa för min mamma. (egentligen en tradition som jag vill hålla kvar mer än ett måste)
- köpa julklappar (om jag inte redan är klar)
- baka pepparkakor med barnen (köpt deg duger, men helst hemgjord)
- julpyssel med tjejkompisarna
- julpyssla med barnen

Måsten inför julafton
- damma och städa vanligt
- byta lakan
- klä granen och julpynta
- göra julgrupper tillsammans med barnen

Måsten efter jul:
- ta ut alla mattor och städa golven noga när granen slängts ut (tidigare gjorde vi det innan jul, helt meningslöst ju)

Matmåsten
- hemgjorda köttbullar
- janssons frestelse
- rödbetstzatsiki
- griljera skinkan (köper kokt)
- risgrynsgröt 
I övrigt är det bara köpegrejjer. Och alla som ska vara med på julafton tar några saker var.

Inför julen kan man väl säga att ansvarsfördelningen här hemma tippar över rejält på mej. Det enda som min man uttalat har ansvar för är att göra julgodis.

Jag känner ändå att jag har mindre ork i år än förra året trots att jag var sjukskriven då med (fast då mådde jag ju finfint förutom min panikångest...hrmm...). Egentligen brukar vi baka pepparkakor tillsammans med brorsans familj. Vet inte om det blir av i år. Jag orkar iallafall inte ta tag i det. Och julkorten hänger lite löst...får se hur det blir. Kanske ska lägga över det på min man. (Fast nu kommer kontrollbehovet fram...)

Mitt största måste är att umgås med min familj.
Tända ljus.
Och dricka glögg.

Kommentarer
Postat av: Maria

Så skön inställning du har till julen, önskar jag också kunde slappna av lite. Mina måsten är kusligt lika dina (med undantag barnsakerna...), great minds thinks alike:)

I år har jag dock sänkt min nivå för att jag inte ska gå under. Bla är pepparkakshuset bara att sätta ihop, julkorten är köpevarianten, Joakim får göra julklappsinköpen (givetvis efter min lista) och glöggfesten fixar vännerna istället. Känns faktiskt bra och förhoppningsvis får jag lite mer ro i kroppen än alla andra jular. Nu ska jag bara försöka hålla "kontrollanten" borta också... KRAM

2007-11-25 @ 22:21:39
URL: http://livetsommaria.blogspot.com
Postat av: Ananasens

Jag har också haft mycket som jag tyckt varit tvunget att göra innan jul förr. Mest städning. Av nån anledning städa minsta lilla vrå. Meningslöst.
Och inget julpynt innan den 23, vilket gjorde att jag stressade som en idiot. :)

Låter som du har lite lagom måsten. Att det blir mysigt istället för nått som måste göras. Advent och jul är barnens tid, då behöver de inte ihjälstressade föräldrar. :)

Sov Gott!
Kram

2007-11-25 @ 22:34:31
URL: http://dagenstankar.wordpress.com/
Postat av: Eva

Men Malve, du har iallafall järnkoll på alla måsten :-) Jag har inte ens kommit mig för att skriva ned vad jag "borde" göra. Fast jag har lovat mig själv att inte ta på mig för mycket i år. Man behöver t ex inte fixa 5-6 olika sorters sillinläggningar (som jag gjorde förr). Och det är faktiskt ok med köpta köttbullar. Jag våndas mer för julklappsinköpen, hur jag ska hinna med att springa i affärerna...

2007-11-25 @ 22:51:45
URL: http://suntliv.blogg.se
Postat av: Eva

Men Malve, du har iallafall järnkoll på alla måsten :-) Jag har inte ens kommit mig för att skriva ned vad jag "borde" göra. Fast jag har lovat mig själv att inte ta på mig för mycket i år. Man behöver t ex inte fixa 5-6 olika sorters sillinläggningar (som jag gjorde förr). Och det är faktiskt ok med köpta köttbullar. Jag våndas mer för julklappsinköpen, hur jag ska hinna med att springa i affärerna...

2007-11-25 @ 22:52:46
URL: http://suntliv.blogg.se
Postat av: maria

Hm, jag tycker att det var en hel del i alla fall, trots bantningen av måsten menar jag:))) Jag har nog lite mindre ändå, men en hel del av dina måsten är oxå mina:))) Så man är egentligen! Kram på dig, vännen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0