vardagsstress

Jag har funderat, sovit och funderat igen. När jag åt lunch slog det mej hur stressad jag är när jag äter. Varför? Njuter inte utan sleva i mej så fort som möjligt. Gärna läsande någonting under tiden. För att spara tid?

Efter sommaren tror jag att jag var på bättringsvägen. Sedan la jag till fler och fler aktiviteter. Styrketräning, bilkörning, medveten närvaro... trodde att jag tog det försiktigt, men det gjorde jag inte. Nu är jag tillbaka i min totalstressade vardag.

Det är ju inte så att jag springer omkring och städar hela dagarna. Tvärt om. Men jag är stressad av annat. När jag gör någonting så ska det gå snabbt.

Utnyttjar tiden effektivt. Tittar nästan aldrig på TV. I sådanafall nyttiga program (House undantaget). Sport är slöseri med tid. Det "ger" ju ingenting. Mer än underhållning (eventuellt). Ska jag se en film vill jag att den ska vara tänkvärd. Ser inte en film för ett par timmars förströelse. Likadant med böcker - vill helst läsa något utvecklande. Och med internet - jag slösurfar sällan.

Det är kanske där jag ska börja. Bara tanken på att ägna förmiddagen åt att se en film känns jobbig..slöseri med tid. Fick vännerboxen i julklapp. Har nästan inte sett någonting av den.

Varför måste jag hela tiden göra någonting bra. Varför inte bara vara? Vem, mer än jag själv, missunnar mej en bra film en förmiddag? Ingen, förmodar jag. Ingen bryr sej väl om jag ägnar mej åt analyserande och ältande av min person, eller om jag gör någonting bara för att fördriva tiden.

Det kanske är mitt allra viktigaste måste att jobba med. Jag måste inte vara effektiv dygnets alla timmar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0