den jag är - vill och borde vara

Funderade över det här med mina krav på mej själv. Kom fram till att det är tre faktorer som spelar in.

Den jag är. Hur gör jag egentligen.
Den jag borde vara. Det min kontrollperson tycker. Skillnaden mellan den jag är och den jag borde vara ger mej dåligt samvete.
Den jag vill vara. Hur vill jag att mitt liv ska se ut i framtiden?

Ibland kan ju den jag är överensstämma med den jag vill vara. Men den jag borde vara ger mej dåligt samvete, och gör att jag inte vågar stå för det.

Hur tystar jag min kontrollperson? Genom att släpa ut henne i ljuset och granska henne noga? Förmodligen.

Behöver nog prata om det på terapin, hur jag ska gå till väga.

Kan ta det här med städning till exempel. Jag är som jag vill vara. Jag tycker att det är ganska noga med grundläggande hygienisk städning. Alltså att toa och kök är fräscht, inte för mycket dammråttor och så. Däremot är jag inte så himla noga med prylar. Tycker inte att det behöver vara pedantisk ordning. Även om jag kan njuta av att det är nystädat.

Men jag tycker nog att jag borde vara mer ordningsam. Har nog egentligen dåligt samvete för att jag inte städar mer. Panikstädar när vi ska få besök. Skäms för oordningen. Så antingen måste jag ju ändra på hur jag är och vill vara. Eller få tyst på min kontrollperson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0