terapi 070921

Den här veckan ska jag göra följande uppgifter sex dagar av sju. Ser ut att bli tufft. Men det viktigaste är att jag tar det i min takt utan att bli stressad. Gör jag det färre gånger så tar vi den här programpunkten en gång till. Känns bra!

Kroppskanningen
Ska fortsätta precis som tidigare. Terapeuten sa att man blir trött av avslappning när stressen lämnar kroppen. Det är en viktig del av kroppens läkande.

Medveten närvaro vid en vardagsaktivitet.
Jag tyckte det var lite stressande att hitta tid för just diskning varje dag, så vi bestämde att jag kan välja vad som helst, bara jag gör det. T.ex. tandborstning, dusch, dammsugning...

Andningsövning
En meditationsliknande övning där man ska sitta på golvet och fokusera på andningen i femton minuter.

Trevliga händelser
Varje dag ska jag vara medvetet närvarande vid en trevlig händelse. Denna ska sedan analyseras med hjälp av ett frågeformulär (vad kände jag i kroppen, vilka känslor och tankar hade jag).

Toppar och dalar
Vi gick igenom det jag kommit fram till och till nästa gång ska jag ta fram en detaljerad handlingsplan för hur jag ska göra för att kapa topparna och minska daldjupet. Försöka hitta de tidiga signalerna för att det är på gång, så att jag kan stoppa mej i tid.

Jag tänker nog mer i termer orsak och verkan. Jag tog fram en lista på varför jag tar på mej så mycket och tycker det är vikigt att rätta till dessa varför. (Jag är van att jobba så i mitt yrke. Då handlar det visserligen om plåtbitar, men principen är ju densamma. Man måste rätta till orsaken för att få bort symptomen).
Terapeuten jobbar mer med att förändra mina dagliga mönster. Kombinationen blir nog bra.

Som vanligt pratade jag en del blaj. Sa att jag när det är som sämst inte har några problem att aktivera mej hemma, utan att det stora problemet är att jag inte tar mej ut. Och det är ju så att när man har barn så finns det saker som man måste göra. Men annat gör jag ju inte. Mitt arbetsrum till exempel. Det projektet har stått still ett tag nu igen. 

Bilkörningen
Körningen känns bra och jag tänker ge mej på att köra ensam ända in till stan under nästa vecka. Helst ska man ju göra det tre gånger, men det får jag se om jag orkar. Kan ju köra via  trafikljusen till mamma också. Och till dotterns dans på onsdag. Det gäller att hitta naturliga träningsgånger så att det inte känns för jobbigt.


Kommentarer
Postat av: maria

Det tror jag oxå på, naturliga tillfällen annars känns det konstigt och upskruvat... Kram på dig

Postat av: loppispoppis

wow vilka bra övningar -- det ska jag se om jag kan prova också, medveten närvaro.
jag kör ju med tillämpad avslappning, och nu så har jag fyllt jobbet och hemma med gröna pluppar (klistermärken) de ska påminna mig att ta ett djupt andetag, följt av tre till -- för att komma ner i varv vid olika tillfällen under dagen.

2007-09-21 @ 22:07:18
URL: http://loppispoppis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0