medveten närvaro igen

I höstas avbröt jag min "kurs" i medveten närvaro / mindfulness eftersom det blev för stressigt för mej med alla övningar som skulle utföras.

Jag har fortsatt med regelbunden meditation och att då och då vara närvarande i vardagliga göromål. Nu känner jag mej dock taggad att ta upp tråden igen och fortsätta med strukturerade övningar.

Jag börjar om med avsnitt tre som innebär att jag under veckan ska utföra daglig meditation, andrum (kortare paus för fokusering) tre gånger per dag, vara närvarande i en daglig aktivitet samt genomföra en promenad och en måltid i medveten närvaro.

- Jag vill ta upp det igen för det får mej att må bra, sa jag till terapeuten.
- När man har ett mål för medveten närvaro så tappar man själva poängen med det, svarade han.

Medveten närvaro handlar om att acceptera och vara närvarande i nuet, oavsett hur jag mår. Att acceptera mina svackor för det är så jag mår just då. Inte sträva efter att må bra, även om resultatet blir det.

När jag tänker på vad jag menar med att må bra så menar jag att inte älta det som varit eller katastroftänka om det som kan komma att ske. Att vara i nuet helt enkelt. Fast ganska svårt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0