terapi 080422

Idag pratade vi lite om att jag känner mej stressad och irriterad över min mans ständiga renoverande. Dels är jag irriterad på att han kommer hem, går ut och sedan bara kommer in och äter=jag får sköta all markservice som vi inte delat upp i städschemat. Och detta trots att jag gick med på att bygga uterum på villkoret att det får ta den tid det tar. Jag är också irriterad över att jag är irriterad.

Jag har försökt lösa detta genom att prata med min man samt att vara i nuet när irritationen kommer. Helt rätt taktik enligt terapeuten. Han tycker att det är bra att jag råkar ut för lite saker så att jag får tillämpa mina verktyg i praktiken.

Sedan gick vi över till att gå igenom mina kritiska tankar om mej själv som jag skrev om tidigare idag. Vi konstaterade att vi håller på och jobbar med dem och pratade lite om hur jag ska komma ihåg att jobba vidare med det i vardagen. Det där med att vara tyst måste jag tänka på före en situation, annars går det automatiskt men i de andra fallen märker jag oftast när jag börjar med mina säkerhetsbeteenden. Och då är det "bara" att utmana dem!

Sedan gick vi igenom min förklaringsmodell för min sunkiga självkänsla. Terapeuten tyckte att det verkade vara en trovärdig förklaring och hade inga följdfrågor att ställa. Jag känner ju själv att det är ganska genomtänkt och det känns skönt! Vi pratade lite om vitsen med att rota i det förflutna och han sa att fördelen med att kartlägga bakgrunden är att man kan se hur det var och varför man reagerar som man gör, koppla ihop dessa och sedan gå vidare med konstaterandet att det var då och nu är nu.

Jag hann också påbörja lite tankar som jag fått genom Iris Johanssons böcker. Terapeuten blev intresserad och sa att han nog ska läsa böckerna.

Till nästa gång ska jag fortsätta med att utmana mina säkerhetsbeteenden samt läsa igenom kapitel 5 i boken om självkänsla.

Kommentarer
Postat av: Xena

Vad bra att allt går framåt. Det måste få ta sin tid.
Kände igen det där med att ha hela markservicen medan mannen bara kommer in o äter.
Var lite så förr i mitt liv men fick påpeka det och det bättrade sig.
Hoppas allt fortsätter framåt för dig..Känns att du är på rätt väg.
Styrkekram
XENA

2008-04-23 @ 08:59:01
URL: http://stollan.blogspot.com
Postat av: Maria

Så många bra saker du/ni kommit fram till!! Makens snickrande kan jag relatera till mycket väl, har det likadant här hemma även om det inte gäller snickrande hos oss...

Är grymt imponerad av din förklaringsmodell och hur du hanterar det hela med säkerhetsbeteenden och att utmana dem:) Kramar i massor

2008-04-23 @ 10:02:01
URL: http://livetsommaria.wordpress.com
Postat av: malve

kramar till er tjejer :)

2008-04-24 @ 09:30:48
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0