terapi 080215

I dag hade vi avstämningsgång, vilket innebär att vi går igenom hur terapin känns, om vi är inne på rätt spår och så. Efter lite diskussion kom vi fram till att vi ska jobba mer med självkänslan. Terapeuten ritade upp tre cirklar för att förklara hur självkänslan och kraven jag ställer på mej själv hänger ihop:


image83

Innerst har man sina grundläggande tankar om sej själv.

Utifrån dessa får vi sedan olika föreställningar om hur det ska vara ("Om jag har det perfekt hemma så blir jag omtyckt").

Och därifrån skapar vi sedan kraven på oss själva ("Jag måste städa").










Fram till nu har vi jobbat med den yttre ringen, vilket ibland har känts lite negativt. Vi har identifierat problemområden och sedan jobbat med att ta bort det negativa. Jag har också haft svårt att hålla mej till de uppgifter vi tagit fram i terapin utan hittat andra saker som jag också ändrat på, vilket kräver ganska miycket energi.

Framöver ska vi börja inrikta oss mer på den inre ringen, vilka tankar jag egentligen har om mej själv och varifrån de kommer för att därefter försöka ersätta dem med positiva bilder. Det här har jag ju tänkt mycket på hemma och försökt jobba med lite parallellt (otålig som jag är) men det kan ju bli lite mycket, som sagt.

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej! Jag har en tävling på min blogg där jag lottar ut en bloggdesign. Titta in vet jag :)

2008-02-15 @ 11:48:44
URL: http://tanthulda.blogg.se
Postat av: Tierra

Hej vännen !

Först vill jag bara säga att jag lämnat ett litet svar på din kommentar i min blogg... och sen måste jag säga att det ovanstående var en mycket intressant läsning... får en onekligen att fundera...

Hoppas du får en fortsatt bra fredag och en trevlig helg !

Varma hälsningar, Tierra

2008-02-15 @ 11:53:22
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: TiniTott

Åh detta var mycket intressant, jag har redan kopierat det och ska ta med det på min nästa terapi. Jag håller precis på med liknande arbete där. Kramar!

2008-02-15 @ 23:44:17
URL: http://tinitott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0