budget 2008

Jag sitter i soffan och fnular lite med ekonomisiffrorna för nästa år.

Vi snackade lite ekonomi på nyår och jag fick mej en tankeställare.

C har 2500 kronor varje månad som hon enbart använder till sej själv. När hon köper till barnen för hon över pengar från ett barnbidragskonto, så att hon verkligen har pengarna till sig själv. Både hon och hennes man jobbar heltid och har två barn. De sparar 2000 kr per månad för framtiden och 3500 kr till resor. (De bor i lägenhet.)

Mina funderingar:
* hur gör man av med över tvåtusen spänn på sej själv????
* bara spara 2000 pix i månaden - vilket slöser!

Fru W har ingen koll överhuvudtaget på pengarna (mannen sköter räkningarna) och de sparar inte någonting förrutom till specifika ändamål (en resa eller någon teknisk pryl).

Själv har jag 2000 kronor på mitt konto som räcker till barnens kläder, klippningar, presenter och allt annat som behövs. På mej själv lägger jag väl i stort sett ingenting. Min man lägger sina pengar på grejjer till huset. Han köper inte heller mycket till sig själv. Och sedan sparar vi så mycket vi kan till huset och som buffert.

I år ska vi sätta in mer pengar till mat, en bestämd summa varje månad som jag inte ska nalla av om det blir tajt pga någon stor renoveringskostnad. Vi ska spara en bestämd summa pengar som ska gå till bestämda ändamål - inget hamstrande framöver alltså. Dessutom ska jag ha pengar som jag ska använda till mej själv.

Tänker mej att dela upp pengarna så här:

Per månad:
Mat (och annat man köper på ICA): 5000 kr
Egna pengar:                                       1500 kr var (som inte ska gå till saker till barnen)*
Buffert:                                                   1500 kr =  till barnen m.m.
Resor                                                    ?
Hus                                                        ?
Fonder                                                    2100 kr 
Barnen                                                      300 kr var

(och dessutom sparar jag min privata sjukförsäkringsutbetalning på 2000 kr inför ev. studier).

* vi börjar så så får vi se om vi behöver öka.
? = jag har inte koll på inkomsterna än.

Eventuellt överskott sätts in på buffertkontot, huskontot eller används för att förgylla vardagen.

Det känns hemskt jobbigt slösigt med hela 5000 kronor till mat och 1500 kronor till mej själv. Och för att jag ska komma ifrån mitt gnetande så SKA jag ju göra av med pengarna också.

Som det är nu går överskottet i slutet av månaden in i det allmäna igen, så att vi alltid startar med 2000 kronor. Likadant med maten, har vi pengar över sätter vi in mindre månaden efter. Nu ska vi sätta över en bestämd summa varje månad så att man kan spara till något dyrare för egen räkning.

Åtgärd:
- autogiro till ICA-kortet
- nya sparkonton
- föra över pengar från buffert-/huskontot när vi köper något dit

Det här betyder ju att vi får lite mina och dina pengar, vilket vi aldrig har haft, utan vi har fört över pengar till varandra hej vilt. Egentligen gillar jag inte det, men det måste nog till för att jag ska lägga pengar på mej själv.

Kommentarer
Postat av: Isprinsessan Anna

Ja du, hur gör man inte av med 1500 kronor på sig själv? Eftersom jag är raka motsatsen till dig så kan jag komma med hur många tips som helst men vardagslyx är mitt bästa tips.

Köpa den där alldeles för dyra hudlotionen bara för att den luktar fantastiskt eller flaskan är snygg. Och de finns inte att köpa på Ica, Coop eller Willys. Jag älskar onödigt dyra hudvårdsprodukter inte för att de är bättre (vilket de faktiskt är ibland) utan för att det är en njutning att använda.

Ansiktbehandlingar, professionell fotvård - allt sånt är ju jättemysigt och man känner sig fin och glad efteråt.

Sen undrar jag vad du ska med nya sparkonton till? Skulle du inte spendera... *Ler

Det får var dagens tips från "Slösa"

a.

2008-01-03 @ 00:35:11
URL: http://bakomkulissen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0