katastroftänk

Första budet var halv fyra. Sedan blev det elva-tiden. Och nu ska han åka iväg redan klockan tio. Så nu blir det plötsligt en hel dag själv med barnen. Ruskväder ute idag igen, så det blir nog bara en kort utevistelse idag. Sedan får vi se vad vi fyller dagen med. Sonens kompis dyker upp om en stund, så det blir jag och tjejerna som får lägga våra kloka huvuden ihop.

Lite konstig känsla det här att det känns läskigt att vara ensam med barnen en längre tid. Konstig och tråkig. Förmodligen är det ANSVARET som känns så tungt att bära. Alla tänk om... 
Och katastroftankarna om att barnen helt plötsligt ska flippa ur och inte alls bry sej om vad mamma säger - att jag ska förlora kontrollen.
Katastroftankar om att jag ska förlora kontrollen över mej själv och få svår ångest.. Som jag inte skulle kunna hantera.

Inget av det här har någonsin hänt, och känns ganska osannolikt också. Egentligen. Så nu ska jag se fram emot en mysig dag med barnen. Helt utan andra måsten. Men först en dusch.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag gör ofta som du, tänker ut katastroftankar som blir så verkliga att jag är övertygad om att det ska hända. Dock har det inte hänt i verkligheten någon gång, men ändå fortsätter tankarna. Fungerar det att få bort det med mindfulness? Att bara vara närvarande i nuet? Det låter ju enkelt, men...

Jag önskar dig och barnen en härlig söndag utan alla måsten:) KRAM

2008-01-27 @ 09:45:10
URL: http://livetsommaria.blogspot.com
Postat av: malve

Ja, mindfulness hjälper. Tankarna kommer ju men jag kan styra undan dem - ofta iallafall. Och min medicin gör att kroppen inte reagerar så mycket på tankarna, så då blir det också lättare.
Hoppas att ni fick en härlig promenad. kram:)

2008-01-27 @ 12:27:39
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården säger

Jobbigt med katastroftankarna.

2008-01-27 @ 16:20:14
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Ananasen

Varför är det så lätt att komma in i dessa katastroftankar!

Hoppas ni haft en härlig söndag utan en endaste katstrof. :)

Kram

2008-01-27 @ 18:00:04
URL: http://dagenstankar.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0