konflikthantering

I terapin har jag tidigare jobbat en del med hur man ska ta upp saker som man anser är ett problem. Nu ska jag öva mej på problemet med att de dagar jag plockar undan middagen blir det fint i köket, men de dagar min man sköter det gör han bara halvfärdigt

Beskriv problemet i jag-termer. Hur jag tänker och känner angående problemet.
Jag upplever att det är stressande när diskbänken är full av saker på morgonen.

Beskriv konsekvenserna av problemet
När diskbänken inte är ren måste jag börja matlagningen med att städa undan. Och det händer att jag avstår från att baka bröd bara för att det står saker på diskbänken.

Tala om (positivt) hur du skulle känna om en förändring kom till stånd ( i jag-termer)
Jag skulle bli mindre stressad och känna mej mer inspirerad att sköta matlagningen om den som plockar undan efter middagen verkligen städar av hela diskbänken.

Ge konkreta förändringsförslag eller tala om att du är intresserad av en förändring
Jag tycker att vi kan bestämma vilken nivå vi ska ha i köket så att båda trivs.

Visa att du förstår den andres situation
Jag förstår att det kan kännas jobbigt att ta sej tid att verkligen plocka undan allt på diskbänken, speciellt när det står svårplacerade saker där. Det tycker jag själv också.

Lämna över ordet
Vad tycker du om det här?

Lyssna på svaret utan att avbryta!

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården säger

Det är intressant att läsa din blogg, du tar upp en massa samma "problem" som jag har i mitt liv. Fast jag skriver inte om dem i min blogg... det är skillnaden.

I alla fall, ska testa detta hemma, för jag HATAR stökiga bänkar och kan därför inte varken laga mat eller baka. Som jag ju vill börja göra igen.

2008-01-22 @ 16:24:07
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: malve

Skönt att man inte är ensam om problemen :)
Jag är ju anonym i min blogg - just för att kunna skriva om ALLT.

2008-01-22 @ 19:58:02
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: Di

jag tycker det är insiktsfullt, det du skrivit, har provat en del själv, och blivit lugnare ;)..men är inte hemma ännu ;)
kram på dig!

2008-01-22 @ 22:30:52
URL: http://diqueen.blogg.se
Postat av: malve

Di: det är inte lätt, speciellt inte när det är någonting som verkligen engagerar en. kram:)

2008-01-23 @ 08:08:03
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0