vad äter vi egentligen?

Följer upp frysinventeringen som gjordes för 1,5 månader sedan.

Då såg det ut så här:
3 st                Karréstekar
3,5 kg            Kycklingfilé
6 middagar  Falukorv
6       -II-         Köttfärs  
3       -II-         Lax        
2       -II-         Torsk     
5       -II-         Kotletter
1       -II-         Grytkött
1       -II-         Entrecote
5 paket          Bacon  

På 1,5 månad har vi gjort av med:
1 st                Karréstek (minus en middag pyttipann-kött som jag frös in)
1 kg            Kycklingfilé
4 middagar  Falukorv
2      -II-         Köttfärs  
2       -II-         Kotletter
1       -II-         Entrecote
2 paket          Bacon  

all fisk + mer inhandlad

Visserligen kom julen i vägen, med en hel del julmat. Men å andra sidan har barnen varit lediga i två veckor, så då har det blivit både lunch och middag.

Om vi kvittar julmaten mot luncherna så får vi fram:
1,5 månad = 45 middagar
minus 2 fiskrätter i veckan            = 33 middagar annat
minus frysuttaget (13 middagar) = 20 middagar

20 middagar av 45 där vi har ätit annan mat än kött, fisk eller korv.

Sanningen är väl den att när frysen är tom så måste jag handla för en vecka i taget till det pris som är just då. Detta känns väldigt jobbigt och är nog anledningen till att jag försöker dra ut på frysinnehållet så länge som möjligt. Speciellt köttfärsen sparar jag på.

(Jag har kostcirkeln och tallriksmodellen väl inbankad i huvudet, så det är inte så att vi har varit slarviga med vad vi äter.)

I den här takten behöver jag väl inte köpa kött förrän i mars.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0