tidsväxling och tidstjuvar

Föreläsningen jag bevistade i går handlade om att stoppa tidstjuvarna och hölls av Fredrik Warberg från tidsverkstaden.

För att leva ett bra liv (utan stress) behöver vi tidsbalans, d.v.s. att behoven och resurserna överensstämmer. För att komma i balans kan vi således antingen minska behoven (prioritera, rationalisera) eller öka resurserna (minska arbetstid, ta hjälp av omgivningen, köpa tjänster m.m.).

Downshifting innebär inte bara att växla pengar mot tid (minska arbetstiden) utan också att växla konsumtion (välja tjänster i stället för prylar som kräver tid) eller att växla ner våra krav (t.ex. städa mindre).

För mej blev det här en aha-upplevelse på två plan.

För det första:
Det är ju precis det här vi jobbar med i terapin. Att växla ner mina krav. Haffa tidsstjuvarna för att få mer tid till det som är viktigt för mej och därmed minska stressen. I gruppdiskussionen som följde kände jag att jag verkligen tänkt igenom de här frågorna. Och att jag faktiskt har agerat på mycket redan.

För det andra:
Downshifting. Det är ingen nyhet för mej. Det är precis det jag har gjort de senaste åtta åren. Jag har minskat min konsumtion för att få mer tid (spara föräldradagar). Vi håller igen på renoveringarna för att inte ha onödigt stora fasta kostnader vilket skulle innebära att vi måste tjäna mer pengar. Köpstopp för egen del har jag haft i flera år (utom det nödvändigaste). Om jag inte hade blivit sjukskriven skulle vi bägge ha jobbat 75-80%. Men vi har nog aldrig reflekterat särskilt över det, mer än att vi tycker att det är viktigt att vara med barnen när de är små.

Och om jag bestämmer mej för att plugga så blir det verkligen downshifting, eftersom jag inte kommer att ta något studielån.

Det var intressant att ta del om andras tankar om det här, speciellt som mitt liv kretsar mycket kring det just nu!

Tidstjuvar som jag har haffat i mitt liv

Jag:
- vågar säga nej när jag egentligen inte vill eller har ork (jag tänker noga igenom alla förslag)
- har minimerat TV-tittandet (jag tittar ytterst lite på TV. Slötittar aldrig.)
- slösurfar inte lika mycket på internet, inkl. kolla bloggar i tid och otid. Svårt, men jag tänker på när jag trillar dit :)
- håller på att rensa huset på prylar som inte används eller som stjäl energi
- använder inte rabattkuponger (som kan spara en del pengar men kostar tid och energi)
- läser aldrig reklam
- har bestämt en städnivå som vi håller
- har röjt bland mina måsten
- avbryter inte en viktig aktivitet för att svara i telefonen
-  gör veckomatsedel för effektivare handling och matlagning
- har en tydlig ansvarsfördelning i hemmet
- cyklar så mycket som möjligt i samhället
- försöker leva efter mottot "Just do it!" för att undvika stressande surdegar.
- har slutat köpa veckotidningar som jag ändå bara ströbläddrar i
- försöker att inte ödlsa tid på att oroa mej för saker (stjäl både tid och energi)
- har slutat logga in på bankkontot i tid och otid

Jag är verkligen glad över att jag gick dit, trots att jag var utan sällskap. Det har gett mej mycket positiv energi och en ny kick att fortsätta på det spår jag slagit in på. Tänk, så mycket jag har förändrat i mitt liv det senaste året. Tills igår hade jag faktiskt inte insett vidden av det hela. Toppen!


Kommentarer
Postat av: Maria

Det är så härligt att läsa att du själv också märker av alla framsteg du gör!!! Det gör mig glad:) Och så fint du har gjort det här på din sida;) Kram

2008-03-05 @ 16:26:57
URL: http://livetsommaria.blogspot.com
Postat av: Lotta

Tack för ditt besök i min blogg! Vilka "bra" tidstjuvar du har hittat och haffat i ditt liv. De stämde väldigt väl med mina. Jag lånar listan och haffar samma tidstjuvar i mitt liv.

2008-03-06 @ 09:18:25
URL: http://enkeltliv.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0